________________________________ pemproses AMD Ryzen - KOMUNITI JURUTEKNIK KOMPUTER SANDAKAN

Terkini

Wednesday 24 June 2020

pemproses AMD Ryzen


Apa itu AMD Ryzen?

Ryzen adalah pemproses komputer AMD terbaru dan terpantas. Pertama kali dilancarkan pada tahun 2017, CPU dan APU Ryzen dibina berdasarkan seni bina mikro "Zen" AMD, teknologi pemproses AMD generasi ke-8, dan menandakan pengenalan pemproses utama pertama syarikat sejak siri FX / A6 kira-kira lima tahun sebelumnya.

Pemproses Ryzen mendapat pujian pantas dari penganalisis teknologi dan pengulas yang mengatakan bahawa AMD kini dapat bersaing dengan Intel dari segi prestasi pemproses.

Pelancaran produk awal AMD merangkumi pelbagai versi pemproses Ryzen:

Ryzen: Pelbagai versi tersedia untuk PC desktop dan komputer riba

Ryzen PRO: Menampilkan keselamatan tambahan dan kemampuan pengurusan peringkat perusahaan (sesuai untuk kegunaan korporat dan perniagaan)

Ryzen Mobile: Gabungkan CPU Ryzen dengan grafik Radeon Vega AMD




Adakah pemproses Ryzen lebih baik?

Dengan Ryzen (disebut RYE-zen), AMD melangkah kembali ke apa yang disebut "prosesor perang" dengan cara yang besar. Lama dipuji kerana keupayaan grafik bersepadu dan kos yang relatif rendah, pemproses AMD baru-baru ini mengalami ujian prestasi penanda aras berbanding cip terbaru Intel. Tetapi dengan Ryzen, AMD menambahkan lebih banyak teras (walaupun cip Ryzen asas dilengkapi dengan quad-core), memperluas penawaran pertengahannya hingga enam teras / 12 utas (model berprestasi tinggi dapat memiliki 8/16 atau lebih), dan diperkenalkan Teknologi Multi-Threading (SMT) serentak untuk mendorong lebih banyak operasi melalui setiap teras.

Bagi yang belum tahu, "inti" pemproses, pada dasarnya, CPU tersendiri untuk dirinya sendiri. Oleh itu, pemproses moden, quad-core atau octo-core sebenarnya mempunyai empat atau lapan cip pemproses untuk melakukan pengiraan berat komputasi. Setiap inti mempunyai satu atau dua "utas" yang membawa set perintah dan respons berbeza yang diperlukan untuk mengira, membuat grafik, menjalankan program perisian, dan semua yang lain. Dan AMD Multi-Threading serentak baru (serupa dengan Intel Hyper-Threading) membolehkan setiap utas digunakan dengan lebih berkesan, seterusnya mengalikan produktiviti pemproses.]

Pakar industri segera mengesahkan tuntutan AMD mengenai Ryzen, mengatakan cip baru sama atau lebih baik yang ditawarkan oleh pengeluar lain, termasuk Intel, dalam banyak kategori prestasi. Pesaing tersebut mungkin tidak setuju atau menawarkan keputusan ujian yang bersaing (ini adalah perniagaan yang sangat kompetitif), tetapi memandangkan kelebihan harga AMD yang berterusan, banyak penganalisis teknologi popular menggunakan istilah seperti "mengganggu" dan "pengubah permainan" untuk menggambarkan pengenalan Ryzen ke pasar.

Adakah Ryzen baik untuk permainan?

Pemain permainan komputer jelas berada di antara sasaran pengguna Ryzen, terutama kerana reputasi AMD yang lama untuk grafik yang unggul. Dan untuk bermain permainan, Ryzen - dengan prestasi per-terasnya yang lebih baik dan ciri overclocking baru (lihat di bawah) - mengatasi pemproses AMD sebelumnya dengan margin yang besar. Oleh itu, bagi kebanyakan pemain, terutamanya mereka yang tidak memasang sistem yang dikonfigurasi khas dan dioptimumkan untuk permainan mereka sendiri, PC bertenaga Ryzen adalah pilihan yang logik dan dapat menjimatkan wang anda.

Ujian penanda aras awal mendapati cip Ryzen menunjukkan prestasi yang kurang baik untuk beberapa permainan berbanding cip Intel Core i yang terbaik pada masa itu. Namun, eksekutif AMD dan banyak pengeluar permainan meramalkan bahawa penalaan prestasi yang berterusan (oleh AMD dan pemaju permainan) akan membantu Ryzen mengejar dengan cepat. Sebagai tambahan, Ryzen hadir dalam versi Threadripper berkuasa tinggi dengan 16 teras dan 32 utas yang boleh menjadi pilihan yang baik bagi mereka yang memasang platform permainan mereka sendiri.

Apa yang membuatkan Ryzen berbeza?

Dari perspektif pemasaran, AMD buat pertama kalinya mengadopsi nomenklatur pemproses 3-5-7 standard sekarang untuk membezakan unit asas (Ryzen 3) dari jarak pertengahan (Ryzen 5) dan persembahan berprestasi tinggi (Ryzen 7). Tetapi berhati-hati. Terdapat beberapa pertindihan antara kategori Ryzen, jadi bergantung pada spesifikasi, Ryzen 3 kelas atas mungkin lebih cepat daripada Ryzen 5 kelas bawah, dalam beberapa kes. Untuk kegunaan yang lebih khusus terdapat Ryzen Threadripper (lihat di atas) dan pemproses pelayan yang berpotensi lebih hebat lagi, Epyc, yang juga dibina berdasarkan seni bina Zen baru AMD.

Tetapi di luar pemasaran, apa yang membuat Ryzen berbeza? Berbanding dengan pemproses AMD sebelumnya, Ryzen mempunyai beberapa kelebihan fizikal:

Struktur transistor 14nm yang lebih kecil yang menggunakan kuasa yang lebih sedikit dan menghasilkan haba yang lebih sedikit
Lebih sedikit sumber yang dikongsi - menjadikan setiap teras lebih diskrit dan berdikari
Pautan intra-pemproses yang lebih baik untuk penyesuaian dalam perjalanan dengan penggunaan teras / utas
Keupayaan overclocking yang dapat melepaskan kitaran pemproses tambahan untuk keperluan tertentu
Memahami terminologi Ryzen
Semasa mempertimbangkan pemproses Ryzen atau PC yang dilengkapi Ryzen, terdapat beberapa nama ciri AMD dan istilah pemasaran yang perlu anda ketahui:

Teknologi SenseMI: Istilah payung untuk menerangkan rangkaian ciri yang disebut "belajar dan menyesuaikan diri" yang membantu pemproses Ryzen menyesuaikan operasinya berdasarkan cara anda menggunakannya.
Julat Frekuensi Diperpanjang (XFR): Memberikan pilihan - dengan penyejukan yang mencukupi - untuk "overclock" pemproses untuk mencapai kelajuan kitaran yang lebih tinggi (meningkatkan cip Ryzen yang dinilai tinggi dari, katakanlah, 3,6 GHz hingga 4,2 GHz). Beberapa sistem bertenaga Ryzen dilengkapi dengan penyejukan tambahan untuk membolehkan XFR sementara yang lain penyejukan seperti itu adalah tambahan.
Precision Boost: Membolehkan Ryzen membuat penyesuaian frekuensi automatik yang sangat terperinci (25MHz pada satu masa) untuk meningkatkan prestasi tanpa menghabiskan lebih banyak tenaga. Menendang ketika Ryzen merasakan beban kerja yang diperlukan untuk pemprosesan lebih cepat dan pada masa yang sama merasakan bahawa ia mempunyai ruang kepala termal untuk membolehkannya berjalan lebih cepat untuk satu waktu.
Ramalan Bersih Neural: Membolehkan Ryzen belajar dari bagaimana anda menggunakannya dan pada dasarnya "baca lebih awal", menjangkakan langkah-langkah seterusnya dalam aliran kerja anda dan membuat penyesuaian jalan untuk memastikan setiap tugas bergerak melalui pemproses seefisien mungkin.
Prefetch Pintar: Mempelajari cara program anda berfungsi dan cuba memuatkan data ke pemproses secara proaktif untuk prestasi dan aliran kerja aplikasi yang lebih pantas. Berfungsi bersama dengan Ramalan Bersih Neural.
Sebilangan besar ciri-ciri ini bergantung pada apa yang disebut oleh AMD sebagai Infinity Fabric, bahan baru proses substrat yang menghubungkan semua teras, utas dan komponen lain dalam rangkaian berkelajuan tinggi, latensi rendah pada cip. " AMD mengatakan sensor Infinity Fabric memantau kelajuan, suhu dan voltan kitaran untuk membolehkan penyesuaian on-the-fly untuk prestasi pemproses maksimum.